همه چیز در مورد زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ( GENITAL WARTS)
زگیل تناسلی که به آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر میشود. بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 30 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند.

عوامل خطری که باعث آلودگی و ابتلا به ویروس HPV می شوند عبارتند از :
داشتن شریک های جنسی متعدد
شروع فعالیت جنسی و مقاربت در سنین پائین
داشتن شریک جنسی مبتلا به ویروس HPV
اکثر عفونت های ویروس HPV بدون علامت هستند. در یک مطالعه در خارج از کشور نشان داده شده که 60% دانشجویان زن که هر 6 ماه به مدت 3 سال تحت تست پاپا نیکولا قرار گرفتند در مقطعی از زمان به ویروس HPV مبتلا بودند. میانگین مدت ابتلا به ویروس HPV 8 ماه بود، و فقط 9% افراد بعد از 2 سال مبتلا به عفونت ویروس HPV باقی ماندند.

زگیل های قابل رؤیت دستگاه تناسلی اکثرا توسط انواع 6 و 11 ویروس HPV ایجاد می شود. بیماران ممکن است با بیش از یک نوع ویروس HPV آلوده شوند. زگیل تناسلی ممکن است در هر جایی از دستگاه تناسلی ظاهر شوند. ویروس HPV را در گردن رحم، مهبل (واژن)، مجرای ادراری، مقعد، و بافت های مخاطی مثل ملتحمه چشم، دهان و بینی می توان یافت.
خطر تبدیل زگیل های تناسلی به سرطان های مهاجم ناحیه تناسلی توسط ویروس HPV نوع 6 و 11 پائین است. ولی بعضی از انواع ویروس HPV که ناحیه تناسلی را مبتلا می کنند مثل انواع 16،18،31،33،35،39،45، می توانند با دیسپلازی و سرطان در گردن رحم در زنان و بدخیمی پوست تناسلی (squamous intraepithelial neoplasia) در مردان شوند. از آنجایی که ویروس HPV در زنان مبتلا به HIV سریعا پیشرف می کند، لذا سرطان گردن رحم یکی از بیماری های است که در ایدز دیده می شود.

سیگار ممکن است خطر پیشرفت به سمت سرطان را در هر دو جنس مرد و زن افزایش دهد.
علائم عفونت ویروس HPV در زنان غیر اختصاصی بوده و می تواند شامل درد ناحیه تناسلی، خارش یا ترشحات بد بوی واژینال باشد.
تشخیص زگیل تناسلی با مشاهده زگیل ها یا لمس ضایعات تناسلی بدون درد می باشد. برای تشخیص ضایعات پنهان می توان از پارچه آغشته به اسید استیک 3% تا 5% استفاده کرد که در صورت وجود ضایعات ظاهر آن به رنگ سفید در می آید اما چون این تست غیر اختصاصی است به عنوان یک روش غربالگری متداول استفاده نمی شود. میزان عفونت در مردانی که شریک جنسی (زن) آن ها مبتلا به ویروس HPV می باشد بین 50% تا 77% است ولی میزان ابتلا در زنانی که شریک جنسی (مرد) آن ها مبتلا به عفونت ویروس HPV می باشد این میزان بالا تر است.
بیوپسی و نمونه برداری از زگیل های تناسلی بصورت معمول توصیه نمی شود اما در مواردی که زگیل ها ظاهر غیر معمولی داشته، تغییر رنگ داده، سفت شده، به بافت زیر چسبندگی پیدا کرده، یا این که زخم شده باشد حتما بایستی نمونه برداری شود. در ضمن در زگیل هایی که بعد از درمان پایدار مانده یا بدتر می شوند و همچنین در بیماران با نقص ایمنی حتما بایستی نمونه برداری شوند.

درمان :
بیماران مبتلا به زگیل تناسلی بایستی بدانند که در افرادی که فعالیت جنسی و مقاریت دارند ویروس HPV و عود آن شایع است و دوره نهفته آن می تواند طولانی و متغییر باشد و مدت عفونت و روش های پیشگیری کاملا مشخص نمی باشد.

انتخاب نوع درمان زگیل تناسلی به عوامل مختلف زیر وابسته است :

سایز زگیل
تعداد زگیل ها
محل زگیل
ترجیح بیمار و پزشک

درمان به دو شکل کلی انجام می شود :
درمان هایی که توسط خود بیمار انجام می شود که شامل استفاده از محلول یا ژل podofilox 0.5%، کرم imiquimod 5%، یا پماد sinecatechins 15% می باشد. البته به دلیل عوارض هر کدام و طولانی بودن مدت درمان کمتر توصیه می شود.درمان هایی که توسط پزشک متخصص انجام می شود که شامل استفاده از نیتروژت مایع، الکترو کوتر، لیزر، رزین پودوفیلین 10% تا 25%، تری کلرو استیک اسید (TCA) یا بیکلرو استیک اسید (BCA) 80% تا 90% یا برداشت به روش جراحی می باشد.

البته به نظر من بهترین، سریعترین و اثربخش ترین درمان لیزر می باشد.زنان مبتلا به زگیل تناسلی یا سابقه ای از تماس جنسی با فرد مبتلا بایستی هر چه سریعتر توسط پزشک متخصص معاینه و ارزیابی شوند.در صورتی که ضایعات بزرگ و وسیعی در اطراف سوراخ ادراری باشند این نگرانی را ایجاد می کند که احتمال درگیری مجرای ادراری و مثانه وجود داشته باشد لذا در این موارد توصیه می شود تا سیستو یورتروسکوپی ( مشاهده مجرای ادراری و مثانه با دستگاه) شوند تا در صورت ابتلا مجرای ادراری یا مثانه درممان شوند.

واکسن زگیل تناسلی :
سرواریکس Cervarix یک واکسن دو ظرفیتی بر علیه نوع 16 و 18 ویروس HPV برای پیشگیری از سرطان گردن رحم در زنان توصیه شده است.بیشترین تاثیر واکسن ها زمانی ظاهر می شود که قبل از تماس جنسی تزریق شود. مصونیت ایجاد شده برای واکسن ها برای بیش از 5 سال باقی می ماند.

براساس پاره ای از مطالعات معتبر در اکثر موارد ویروس زگیل بعد از یک یک تادو سال بطور خود بخود پسرفت میکنر د بطوزیکه حتی با آزمایش حساس و دقیقی مثل pcr هم قایل شناسایی نیست.