تزریق بوتاکس برای میگرن و سردردهای تنشی

تزریق بوتاکس، میگرن

بوتاکس نام تجاری سمی است که مانع از انقباض ماهیچه ها می شود و برای زیبایی استفاده می شود. مدتی است گروهی از پزشکان مدعی شده اند که بوتاکس میگرن مزمن را درمان می کند، اما آیا این ادعا درست است؟

امروزه بوتاکس تنها برای رفع چین و چروک پوست به کار نمی رود، بلکه بسیاری از افرادی که اغلب نیمی از زندگی خود را با سردرد گذرانده اند، از آن به عنوان روشی درمانی برای بهبود سردردهای شان استفاده می کنند. اما آیا واقعا تزریق منظم ماده ای سمی به اطراف سر و گردن، بیماران مبتلا به میگرن مزمن را درمان می کند؟ در واقع در این زمینه بین پزشکان توافق نظر وجود ندارد.

اما بوتاکس اصلا چیست؟ بوتاکس نام تجاری سم بوتولینوم است، پروتئینی که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینیوم ساخته می شود. این سم با بازداری آزاد شدن یک ناقل شیمیایی در مغز، باعث می شود که ماهیچه ها منقبض نشوند.

به گزارش نیوساینتیست، ماجرای استفاده از بوتاکس در درمان میگرن به ده سال پیش برمی گردد که جراحی های زیبایی در هالیوود متداول شده بود. متخصصین جراحی های زیبایی و پلاستیک در آن زمان اعلام کردند که بعد از استفاده از بوتاکس، برخی از مراجعان از شر میگرن خود خلاص شدند.

به دنبال این ادعا، برخی پزشکان قبل از این که تاییدی رسمی وجود داشته باشد، شروع به استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن کردند.

خیلی زود، شرکت دارویی آلرژن Allergan که تولیدکننده بوتاکس است، شروع کرد به فروختن بوتاکس به عنوان داروی سردردهای میگرنی. شاید برای تان جالب باشد بدانید بدون هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا، این شرکت سال گذشته 375 میلیون دلار از این فروش به دست آورد.

عوارض تزریق بوتاکس بسیار نادر است و با دو بینی و اختلالات عصبی همراه است ولی ماندگاری طولانی ندارد البته تزریق این دارو نزدیک چشم باعث افتادگی پلک به مدت چند هفته می شود.

از آن زمان، برخی از پزشکان مدعی شدند که استفاده از بوتاکس، هیچ علامتی از کاهش درد یا درمان میگرن معمولی و یا سردردهای تنشی در مراجعان شان به جای نگذاشته است. به هر حال، میگرن مزمن با میگرن معمولی و سردردهای تنشی فرق دارد. در میگرن های مزمن، فرد 15 روز از هر ماه را از سردرد رنج می برد و حداقل 8 روز از این مدت، مربوط به میگرن است.

سرانجام دو مطالعه در این زمینه منتشر شد. در هر دو مطالعه، به افراد مبتلا به میگرن مزمن، در دو گروه، طی 5 دوره 12 هفته ای، دارونما یا بوتاکس تزریق می شد. هر بار فرد 31 تزریق در قسمت های خاصی از سر و گردن دریافت می کرد.

در مطالعه اول، محققین اعلام کردند که از تعداد روزهای سردرد کم نشد، اما سردردهایی که با میگرن مرتبط بودند، کمتر شدند. اما در مطالعه دومی که همان گروه اجرا کردند، 10 درصد کاهش در روزهای سردرد در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، گزارش شد.

هنوز کسی نمی داند که بوتاکس چه طور به کاهش سردرد کمک می کند. محققین بر این باورند که جلوگیری از انقباض ماهیچه ها، سهمی در کاهش سردرد ندارد. با این حال، سازمان دارو و مواد غذایی آمریکا و آژانس محصولات بهداشتی و دارویی انگستان، هر دو این درمان را به عنوان درمانی مناسب برای میگرن مزمن پذیرفته اند.

با این وجود، هنوز بسیاری متقاعد نشده اند. جس اولسن، عصب شناس دانشگاه کپنهاگ و مدیر مرکز سردرد دانمارک، لیستی از خطاها را در مورد این دو مطالعه تهیه کرده است و نتایج این مطالعات را نمی پذیرد.

یکی از این ایرادها، مصرف بالای مسکن های دیگر در بین بیماران است که نتیجه مطالعه را تحت تاثیر قرار می دهد. به علاوه، بوتاکس و دارونما از نظر تاثیری که روی حالات چهره می گذارند، قابل تمایزند و نمی توان گفت بیمار از ماده تزریقی خبر نداشته است.

با این وجود، محققین مطالعات ذکر شده هم، دلایل خود را دارند و این ایرادها را نمی پذیرند. به گفته آن ها، میگرن مزمن واقعا فلج کننده است و درمان آن بسیار دشوار است، بنابراین باید هر فرصتی برای درمان را مهم دانست